posvetovalnica novo mesto

Gibanje in učenje

Otroci se v današnjem času premalo gibajo. Zaradi pomanjkanja gibalnih in senzornih izkušenj ima vse več otrok težave s koncentracijo, usmerjanjem pozornosti, s slušno in vidno pozornostjo, grafomotoriko in držo pisala, finomotoriko, govorom in jezikom ter z gibalnimi spretnostmi. Vedno več je otrok z učnimi težavami ter vedenjskimi in čustvenimi težavami. Posledično vse to vpliva na zmanjšano motivacijo, veselje, hitrost in uspešnost učenja.

Gibanje je pomemben dejavnik razvoja in delovanja možganov ter procesov učenja. Aktivira možganske funkcije, vzpostavlja in aktivira povezave v možganih. Nekaj minut gibanja prav tako pospeši učno delo, motivira, spodbuja in vnaša pozitivne občutke. Ob gibanju se namreč  sproščajo hormoni ugodja in zadovoljstva. Učenje lahko poteka hitreje, kvalitetnejše in lahkotnejše, kadar ga spremljajo pozitivni občutki in naravnanost. Ob gibanju se izboljšata pozornost in koncentracija, spodbudi se kognitivno procesiranje in  povečata se obseg ter kvaliteta pomnjenja.

Premalo gibanja je tudi v šolah. Gibalne odmore in samo učenje z gibanjem bi morali vključevati tudi med šolsko uro. Tako bi bilo šolsko delo lažje in bolj učinkovito. Gibalni odmori namreč spodbujajo učne spretnosti, koncentracijo ter zmanjšujejo nemir, hiperaktivnost in zasanjanost. Prav tako aktivirajo povezave, ki olajšujejo branje, pisanje in matematične spretnosti. Pri otrocih opažamo tudi vse več težav z motivacijo in voljo do učenja, ki pa jo lahko z gibanjem spodbudimo in povečamo.

Dispraksija

»Naredil bi, če bi zmogel, ampak včasih preprosto ne gre, ne zmorem..«

Ob vseh teh nasvetih glede vključevanja gibanja pa moramo biti pozorni tudi na otroke, ki pa imajo resnične težave z gibanjem in koodinacijo in so večkrat v stiski zaradi gibalnih dejavnosti. Dispraksija povzroča težave na področju gibanja, koordinacije, organizacije in pri predelovanju senzornih informacij. Je malo manj opazna in izstopajoča motnja, ki pa lahko otroka vodi v številne učne in socializacijske težave. Kljub ustreznim tehnikam učenja, spodbudnem okolju in načeloma povprečnim intelektualnim sposobnostim, imajo otroci z dispraksijo velike težave pri gibanju in učenju. Po zadnjih raziskavah prizadene trikrat do štirikrat več dečkov kot deklic in ne izzveni s starostjo. Pri vsakem posamezniku se pokaže v drugačni obliki in jakosti. Največ stisk doživljajo ob usvajanju novih gibalnih veščin. Potrebujejo več časa za osvajanje in učenje novih stvari in zapomnitev stvari, ki so že naučene. Ker določene ukaze telo sprejema težje oziroma počasneje, ima tak posameznik lahko težave pri učenju novih stvari, pisanju, jasnemu izražanju, oblačenju, hitremu razmišljanju, pri športu, organiziranju in pozornemu sledenju. Veliko ljudi z dispraksijo je nadpovprečno bistrih. Ti otroci potrebujejo razumevanje, ustrezno podporo in prilagoditve v šoli in doma. Zaradi neuspešnosti pri športu lahko doživljajo stiske, težje najdejo prijatelje in imajo težave s samopodobo. Tudi pri teh otrocih moramo spodbujati in vključevati ustrezne gibalne dejavnosti, prilagojene njihovim zmožnostim.

Poskusimo vključiti gibalne aktivnosti vsak dan, lahko samo par minut. Spodbudimo otroke h gibalnim odmorom tudi med učenjem. Prav tako priporočamo več gibalnih odmorov tudi v šoli pri posameznih urah. Tako bi lahko bi bilo manj nemirnosti in otroci bi lažje sledili učni snovi. Sama na obravnavah največkrat vključujem Brain gym vaje, največkrat izvajamo vaje križnega gibanja in vaje obojeročnosti, veliko uporabljamo ležečo osmico, tudi žongliramo.

Milanka Rantah, prof. defektologije
Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše
Novo mesto

Ostale vsebine

Financiranje in sofinanciranje SCOMS

Poleg ustanoviteljice in glavnega financerja Mestne občine Novo mesto našo dejavnost sofinancira še 14 občin: Črnomelj, Dolenjske Toplice, Kostanjevica na Krki, Metlika, Mirna Peč, Mokronog-Trebelno, Semič, Straža, Škocjan, Šentjernej, Šentrupert, Šmarješke Toplice, Trebnje in Žužemberk.

Sodelovanje z drugimi institucijami

Sodelovanje z drugimi institucijami poteka kontinuirano, največkrat glede na potrebe v zvezi z obravnavanimi učenci in dijaki.

40 let posvetovalnice Nm

2024© Svetovalni center za otroke, mladostnike in starše Novo mesto

izdelava: abeone.si